Staalproducent kiest het ruime sop met waterstof

Tata Steel in IJmuiden gaat in zee met Van Dam Shipping uit het Groningse Spijk voor de gezamenlijke ontwikkeling van een transportschip dat vaart op waterstof. Hiermee willen de staalonderneming en het scheepvaartbedrijf de CO2-uitstoot als gevolg van het vervoer van rollen staal sterk terug te dringen, met zo’n 3.000 ton CO2 per jaar

’t Is eerder al vertoond: schepen die geheel of gedeeltelijk worden aangedreven met waterstof. Maar dan gaat ’t momenteel voornamelijk om kleinere binnenvaartschepen en veerboten. Het schip van Tata Steel en Van Dam Shipping wordt de eerste in zijn soort: een volwaardig zeeschip, van het type Short-Sea Vessel, met een laadvermogen van zo’n 5.000 ton. Het schip moet straks 100% CO2-emissievrij kunnen varen. Vergeleken met een schip op gas- of stookolie kan dat een besparing opleveren van ongeveer 3.000 ton CO2 per jaar. Op jaarbasis verscheept Tata Steel vanuit ons land zo’n 2 miljoen ton aan rollen staal naar andere landen binnen Europa. Vanaf 2024 willen de twee partners dat meer duurzaam gaan doen, op het gezamenlijke, door waterstof aangedreven zeeschip.

Met de ontwikkeling wil Tata Steel laten zien dat ’t zich niet beperkt tot het ‘vergroenen’ van de fabricage van staal. Het vervoer van haar halffabrikaten naar de afnemers maakt eveneens deel uit van de kringloop van staal. ‘Wij willen op alle fronten een duurzaam bedrijf zijn. Dat betekent niet alleen dat we in de toekomst groen staal gaan maken met behulp van waterstof, tegelijkertijd kijken we ook hoe we waterstof nog meer kunnen inzetten. Bijvoorbeeld om onze logistiek te verduurzamen, aldus Cem Ugur, hoofd Chartering en Operatie bij Tata Steel. ‘We zetten daarom ook in op groene schepen voor het vervoeren van onze rollen staal.’

Ook Jan van Dam, directeur van Van Dam Shipping, ziet alleszins brood in het transportproject: ‘Ik ben verheugd om samen met Tata Steel te werken aan de oplevering van een emissievrij schip. Onze relatie met Tata Steel gaat al vele jaren terug en wekelijks laadt een van onze schepen staal in IJmuiden. Deze samenwerking zal onze relatie intensiveren en bijdragen aan onze energie transitiedoelen als bedrijf en de scheepvaartsector.’