Levensduurverlenging volgens de circulaire economie

De bekende Van Brienenoordbruggen over de A16 bij Rotterdam zijn aan vernieuwing toe. Hiertoe is een even innovatieve als circulaire ontwerp- en uitvoeringsmethodiek bedacht.

Rijkswaterstaat, ProRail, provincies, gemeenten: alle eigenaren dan wel beheerders van bruggen staan ze voor de veelomvattende opgave om talrijke, vroeg-naoorlogse verkeersbruggen te ‘verjongen’. Renovatie of vervanging is de komende jaren het devies. Maar dat dient dan wel economisch, efficiënt, met weinig storingen en hinder voor het verkeer en vooral ook duurzaam te gebeuren.

Ook de twee intensief bereden Van Brienenoordbruggen over de A16 bij Rotterdam – de oudste van het bouwjaar 1965, de jongste toch ook alweer uit 1990 – zijn evenzeer over afzienbare tijd aan verjonging toe. Om de omvangrijke en complexe vernieuwingsoperatie in goede banen te leiden, heeft Rijkswaterstaat ARUP en Royal HaskoningDHV in de arm genomen om gezamenlijk het ontwerp, technisch management en het project- en contractmanagement te verzorgen.

In samenspraak met hun opdrachtgever hebben de beide ingenieursbureaus gezamenlijk een ontwerp en uitvoeringsmethodiek uitgewerkt om de beide bruggen op een efficiënte en duurzame manier een levensduurverlenging te verlenen van 100 jaar.

Plan is om de oudste brug, aan de oostzijde, geheel te verwijderen en te vervangen door de jongere westbrug die dan inmiddels elders een opknapbeurt heeft gehad. Ondertussen wordt een nieuwe boogbrug ter plaatse opgebouwd en geplaatst ter vervanging van de westbrug. Door deze aanpak blijft de impact op het verkeer, zowel op de weg en als op het water, zo beperkt mogelijk. Tijdens de uitvoering, die loopt van de zomer van 2025 tot en met 2027, wordt de verkeershinder door brugsluiting gereduceerd tot slechts zes weken.

Ook staat de aanpak model voor circulair ontwerpen en bouwen. Vooral het hergebruik van de westbrug is geheel volgens de principes van de circulaire economie. Na restauratie krijgt deze boogbrug van zo’n 3.000 ton staal een tweede leven op de bestaande pijlers van de vroegere oostbrug.

De levensduurverlenging van de Van Brienenoordbruggen, met beoordeling en hergebruik van bijna 3.000 ton staal, is een sprekend voorbeeld van hoe ontwerpers een circulaire economie-aanpak kunnen toepassen voor grootschalige infrastructuurverbeteringen.’

Daan Tjepkema, Associate ARUP.

• ARUP is koploper Bouwakkoord Staal.

Meer info over de aanpak van ARUP voor levensduurverlenging van stalen bruggen.

• Foto’s: ARUP.