Op weg naar duurzame bruggen en viaducten

De Nederlandse infrasector staat voor de grootschalige én urgente opgave om de landelijke infrastructuur, van auto- en spoorwegen tot bruggen en viaducten, af te stemmen op de huidige en verwachte eisen op het gebied van mobiliteit en duurzaamheid. Zo is een fors aantal oudere verkeersbruggen in het land dringend toe aan versterking of soms zelfs renovatie dan wel vervanging om berekend te zijn op de toegenomen en voortdurend groeiende verkeersintensiteit en -belastingen. Bij zowel renovatie als nieuwbouw geldt bovendien dat ontwerp, uitvoering en de opgeleverde eindresultaten voldoen aan hoge duurzaamheidseisen en een minimale negatieve impact hebben op het leefmilieu.

Om die transitie haalbaar en betaalbaar te maken, hebben Rijkswaterstaat en een viertal provincies de krachten gebundeld in de Coalitie Duurzaam Bruggen en Viaducten. Deze alliantie van grotere publieke opdrachtgevers in de infrastructuur is overeengekomen om bij renovatie- en nieuwbouwprojecten uniforme en tegelijkertijd realistische contracteisen te gaan stellen op het gebied van duurzaamheid, gestoeld op circulariteit en uitgedrukt in een MKI (Milieu Kosten Indicator). Dinsdag 10 september a.s. maken ze hun voornemens nader openbaar tijdens de (gratis toegankelijke) Voorlichtingsbijeenkomst duurzame bruggen en viaducten, in Provinciehuis Utrecht.

Naast Rijkswaterstaat nemen de provincies Zeeland, Noord-Holland, Gelderland en Utrecht deel in de nieuwe coalitie. Mogelijk sluiten andere provincies en gemeenten zich later ook aan. Via uniforme contracteisen op het gebied van duurzaamheid wil de opdrachtgeverscoalitie marktpartijen duidelijkheid bieden bij uitvragen en ’t hen aantrekkelijk maken om te investeren in de innovaties die nodig zijn voor een duurzamer bouwproces en resultaat. De betrokken opdrachtgevers bepalen afzonderlijk welke duurzame aanpak in een project de voorkeur verdient.

Betonakkoord en Bouwakkoord Staal

Elke aanpak is a priori ‘materiaalneutraal’, maar de nadruk ligt op het toepassen van beton en staal, nieuw en/of eerder gebruikt. Het initiatief tot de opdrachtgeverscoalitie is namelijk genomen in samenspraak met het Betonakkoord en het Bouwakkoord Staal, als product van de opschalingsfase waarin beide akkoorden zich momenteel bevinden. In de opschalingsfase wordt gewerkt aan het implementeren van handelingsperspectieven voor het (verder) verduurzamen van het gebruik van staal en beton in de Nederlandse bouw en infrastructuur.

Behalve ‘Duurzame bruggen en viaducten’ zijn nog zeven andere coalities van opdrachtgevers in de GWW en B&U actief in het kader van het Betonakkoord en Bouwakkoord Staal. Gezamenlijk zetten zij zich in voor het ontwikkelen dan wel breder toepassen van vernieuwingen die benodigd zijn voor duurzame bruggen en viaducten.

Van voorlichting naar marktconsultatie

Nader kennismaken met de coalitie Duurzame bruggen en viaducten kan tijdens de Voorlichtingsbijeenkomst op dinsdagmiddag 10 september a.s., vanaf 12:30 uur in Provinciehuis Utrecht, aan de Archimedeslaan 6 in Utrecht. Doel en aanpak van de coalities worden daarbij belicht door Jacqueline Cramer, voorzitter van het Betonakkoord en Bouwakkoord Staal. Rijkswaterstaat en provincies Noord-Holland en Zeeland presenteren mogelijk toekomstige projecten.

Na de voorlichtingsbijeenkomst volgt in de loop van het vierde kwartaal van dit jaar een marktconsultatie. Hiervoor kunnen deelnemers aan de voorlichtingsbijeenkomst zich tot 1 oktober a.s. opgeven. Marktpartijen ontvangen later afzonderlijk een gerichte uitnodiging voor de consultatie.

Aanmelden voor gratis toegang

Mede daarom is de voorlichtingsbijeenkomst interessant voor potentiële opdrachtnemers in de bouw- en infrasector, als ook voor ontwerpers, bouwers, circulaire slopers en toeleveranciers.

De entree is gratis, maar het aantal zitplaatsen beperkt. Meldt u daarom liever vandaag dan morgen aan bij Martin van der Vliet (secretaris Betonakkoord) via martinjvandervliet@gmail.com

  • Foto: Betonhuis.