Hyperloop in aantocht

Over een jaar of acht heeft Europa haar eerste commercieel draaiende hyperloop. Dat verwacht Mars Geuze, medeoprichter van Hardt Hyperloop in Delft. Met de bouw van een 3 km lange testbaan en onderzoeksfaciliteiten in Veendam, start deze zomer, wordt weer een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het (nu nog) futuristische transportsysteem.

De hyperloop is te zien als een moderne variant op de vroegere buizenpost, maar dan op veel grotere schaal. Het systeem bestaat uit een voertuig, vervat in een buis die vrijwel geheel vacuüm is gezogen. De buis ligt op een magneetbaan die zorgt voor magnetische voorstuwing van het transportmiddel in de buis. Dat, in combinatie met de geringe luchtweerstand in de vacuümbuis, maakt dat het voertuig tegen een relatief beperkt gebruik van (groene) energie, zeer hoge snelheden kan bereiken. Een ritje Amsterdam-Parijs zou per hyperloop slechts een half uur in beslag nemen.

Het initiële idee voor een hyperloop komt van Tesla-topman Elon Musk en dateert van 2013. Sindsdien is er veel werk verzet, ook door de startup in Delft. Zo heeft Hardt bijgedragen aan het opzetten van één mondiale standaard voor hyperloops. Ondertussen is de onderneming nog steeds druk in de weer met de ontwikkeling van een hyperloop voor Europa, in samenwerking met onder meer Royal IHC, BAM en Tata Steel, de NS en Schiphol Group. Daarbij worden ook aspecten als veiligheid en toebehoren als wissels en stations meegewogen. Voor de buis zou een uitvoering in staal voor de hand liggen.

Hoofddoel van de alliantie is om Europa in 2030 te verrijken met een hyperloop die commercieel te exploiteren is. Daartoe laat Hardt vanaf komende zomer in Veendam een testbaan met een lengte van 3 km. en een onderzoekslaboratorium bouwen. Over vijf jaar, in 2027, zouden aldaar alle veiligheidstests moeten zijn afgerond en kan ‘het echte werk’ – vervaardiging van het transportsysteem – van start gaan.

Dat Hardt ernst maakt van de hyperloop, blijkt eens te meer uit de recente aanstelling van Bertrand van Ee als nieuwe topman. Van Ee stond eerder aan het roer bij Royal HaskoningDHV. In juni betrekt het bedrijf bovendien een nieuw hoofdkantoor in Rotterdam. ‘We verlaten de studentenstad en worden serieus’, grapt Geuze.

Aan de hoofdzetel wil Hardt een ‘experience center’ toevoegen waar eenieder nader kan kennismaken met de karakteristieken, mogelijkheden en pluspunten van het nieuwe transportsysteem. Vergeleken met een hogesnelheidstrein is de hyperloop ‘goedkoper om aan te leggen, gebruikt minder stroom, neemt minder ruimte in en is veel flexibeler’, somt Geuze de voordelen op. Bovendien kan de hyperloop ‘naadloos van richting wisselen naar een andere buis, net als een auto op de snelweg’.

‘Het wachten is nu nog op een land dat als eerste een baan aan wil leggen’, aldus Geuze. Als ’t aan hem ligt, zou dat prima een korte verbinding naar bijvoorbeeld een luchthaven kunnen zijn. ‘Als je dat als eerste doet, levert je dat expertise op en ook een specialistische industrie. Als je een dijk wilt bouwen, bel je de Nederlanders. Het zou mooi zijn als dat ook voor hyperloops gaat gelden.’