De naamgeving laat er geen twijfel over bestaan: bij platform Emission-0 kun je emissieloze transportmiddelen, laadvoorzieningen en bouwmaterieel uit heel Nederland huren. Als ’t aan initiatiefnemer Dura Vermeer ligt, blijft ’t hier niet bij. Samen met partners als Betuwewind, Ploegam en Van Oord wil de bouwonderneming ook een netwerk van laadpleinen voor de bouw uitrollen over ons land.
Om bij te dragen aan de doelen van het Klimaatakkoord, de Aanpak Stikstof en het Schone Lucht Akkoord trekt ook Dura Vermeer de portemonnee om schoon, emissieloos te kunnen bouwen. ‘In 2030 willen we onze CO2-uitstoot gehalveerd hebben. En per 2050 realiseren we minimaal 90% CO2-reductie en compenseren we de rest. Daarom elektrificeren we ons materieel en bieden we onze onderaannemers langjarige contracten om dat ook te doen’, stelt innovatiemanager Anne Koudstaal van Dura Vermeer.
WattHub
Inmiddels heeft de onderneming voor elk stuk materieel wel een elektrische variant, ‘tot een complete elektrische asfaltset aan toe’, aldus Koudstaal. ‘Deze set is voor het eerst gebruikt bij de aanleg van snellaadplein WattHub. Het asfaltmengsel was ook nog eens 100% circulair. Het bestaat uit bitumen uit gerecyclede dakbedekking van Roof2Road.’
‘We zijn nu bezig om ook op andere plekken snellaadpleinen voor de bouw en transport te ontwikkelen. Het idee is om die pleinen met de coöperatie-gedachte vorm te geven: zo kunnen aannemers, grondeigenaren en energiecoöperaties die interesse hebben, aandeelhouder worden’, verwoordt Koudstaal de aspiraties.
Huur en verhuur van emissievrij materieel
Koudstaal is eveneens een van de founding fathers van Emission-0, een nieuw platform voor het delen van bouw- en transportmaterieel en laadvoorzieningen. Het idee voor het platform ontstond enkele jaren geleden, toen Koudstaal nog bij KWS werkte. ‘Voor het project PlasticRoad gebruikten we een elektrische vacuümmachine. Alleen stond die machine regelmatig stil. Terwijl een stratenmaker er vast blij mee was geweest.’ Hij besprak het idee met collega-bouwbedrijven en opdrachtgevers, die zich er helemaal in konden vinden. ‘Opdrachtgevers krijgen zo beter zicht op wat er beschikbaar is. En aannemers hoeven niet al het materieel zelf te kopen. Ook kunnen ze bij een tender de inzet van elektrisch materieel garanderen.’
Op www.emission-0.nl kunnen bedrijven hun materieel tegen een eigen tarief te huur aanbieden aan andere bedrijven. Bedrijven die huren, betalen naast het huurbedrag een toeslag van 3 tot 5% aan de stichting Emission-0. Deze toeslag is fiscaal aftrekbaar. Via het platform worden inmiddels meer dan 400 emissievrije machines, voertuigen en laadbenodigden aangeboden. Daarnaast geven verhuurtransacties via de website een beeld van de actuele behoeften. Zo is volgens Koudstaal de vraag naar elektrische kranen groot, terwijl het aanbod nog achterblijft.
Nieuw idee is om de machines, verhuurd via het platform, kosteloos toe te rusten met een set sensoren die registreren hoeveel uur de machine heeft gedraaid en welke emissiereductie daarbij is geboekt. ‘Hiermee creëren we een onafhankelijke toets van de beloofde inzet.’ Koudstaal verwacht dat opdrachtgevers prijs stellen op deze informatie. ‘Op dit moment wordt zo’n 10 tot 20% emissieloos uitgevraagd. Dat percentage zal verder groeien. Zeker als Aerius-berekeningen ook verplicht worden voor projecten die binnen het bestaande bestemmingsplan vallen.’